روش کاشت نهال زردآلو

۶ بازديد

روش کاشت نهال زردآلو

دو طریقه کاشت نهال زردآلو پیونده و قلمه است که بهترین رشد را از این دو روش دارند. اما نهال زرد آلو را می توان از طریق دانه و یا روش گلدانی نیز کاشت. کاشت درخت زردآلو و پرورش آن از نهال برای بسیاری از باغبانان مبتدی و با تجربه کار پر سود و مفیدی است. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با نهالستان آلفا نهال همراه باشید.

البته در طرز کاشت درخت زردآلو موارد و نکات مهمی است که با رعایت آنها می توان یک درخت پرثمر و با باردهی عالی پرورش داد. توجه داشته باشید که برای کاشت درخت زردآلو می بایست نهال زردآلو کاشته شود و استفاده از بذرهای کوچک و یا هسته ی زردآلو درخت با ثمر به بار نمی دهد.

نگاهی کوتاه بر درخت زردآلو

درخت زردآلو میوه ای شیرین و بومی مناطقی در شمال چین و سیبری است و از قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافته است. زردآلو از نظر شرایط آب و هوایی به هلو شبیه است و از درختان معتدل به شمار می آید. زردآلو طاقت سرمای شدید در زمستان را ندارد.

این درخت خزان دارد و برگ هایش شکل قلبی نوک تیز می باشد. ارتفاع این درخت تا 5 متر نیز می رسد. شکوفه های زردآلو درشت است و رنگشان متمایل به قرمز می باشد و گل های آن نر و ماده اند. میوه زرد آلو بیشتر روی شاخه های یکساله می روید. زرد آلو میوه ای گوشتی و زرد رنگ است و خواص زیادی را داراست از جمله این که باعث رفع تشنگی و عطش می شود، از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و ضد سرطان است به خصوص سرطان ریه.

https://alphanahal.ir/apricot-seedlings/

تکثیر و ازدیاد درخت زردآلو

زرد آلو را معمولا از هسته آن پرورش می دهند، مرحله تبدیل نهال به درخت بارده حدود 3 تا 4 سال طول می کشد. برای این که هسته زردآلو بارور شود، حدودا 90 روز به سرمای زیر 5 درجه نیاز دارد. برای کاشت این درخت این مراحل را باید طی کرد. ابتدا باید هسته را از میوه جدا کرده سپس گوشت اطراف آن را شست . بعد باید هسته را در میان شن، پیت موس یا خاک اره (که توانایی حفظ رطوبت را دارند) قرار داد.

نکته: این مواد بایستی خشک باشند تنها به مقداری رطوبت نیاز دارند برای این امر این مواد را با غبار افشانی مرطوب می کنند.

قسمت چوبی هسته را حذف می کنند تا جوانه زنی به راحتی انجام شود. خاک را به اندازه دو تا سه برابر قطر هسته کنار زده و دانه را داخل آن قرار می دهند. دمای محل کاشت بهتر است 20 درجه باشد. حدود 3 تا 4 هفته پس از کاشت شاهد رشد جوانه خواهیم بود.

چگونه نهال زردآلو بکاریم؟

یکی از موارد مهمی که در روش کاشت نهال زردآلو اهمیت بسیاری دارد، زمان کاشت نهال زردآلو و فصل کاشت درخت زردآلو می باشد. همانطور که می دانید، میوه ی زردآلو یکی از میوه های فصل تابستان می باشد. به همین دلیل بهترین فصل کاشت نهال زردآلو فصل پاییز می باشد.

کاشت نهال زردآلو و کاشت درخت زردآلو در مناطق گرمسیری کار آسانی است و پرورش نهال زردآلو به دلیل مقاومت عالی در برابر سرما در مناطق غربی انجام پذیر است.

روش کاشت نهال زردآلو در ایران

میوه درخت زردآلو میوه ای سنگی با پوست نارنجی و شیرین و آبدار است. بهترین فاصله کاشت نهال زردآلو فاصله ی ?.? متری از دیگر نهال ها (در صورتی که نهال های میوه های دیگری نیز می کارید) می باشد. البته می توانید زمان کاشت نهال زردآلو را در بهار و یا تابستان انجام دهید اما باید آبیاری آنها به طور مداوم و منظم باشد.

خاک در روش کاشت نهال زردآلو باید چگونه باشد؟

خاک زهکشی و خوب غنی شده در پرورش و رشد بهتر نهال زردآلو و ثمردهی و پر محصول بودن درخت زردآلو نقش اساسی دارد.درختان زردآلو در خاک غرقاب و بیش از حد مرطوب، خوب بار نمی دهند و رشد درستی نخواهند داشت.

از نکات مهمی که در پرورش نهال زردآلو باید به آن توجه داشت، کاشت نهال زردآلو در محلی و مکانی است که از بادهای سخت و شدید در امان باشد. از دیگر مواردی که در طرز کاشت درخت زردآلو می بایست به آن توجه داشت، نور کافی و عالی می باشد.

نحوه کاشت هسته زردآلو

این کار را هر کسی می تواند انجام دهد و نیازی به مهارت خاصی ندارد فقط باید مطابق آنچه که در این مطلب در اختیارتان قرار می گیرد عمل کنید تا صاحب یک درخت زرد آلو زیبا شود.

یکی از ساده ترین راه های تکثیر زرد آلو کاشت هسته زردآلو است البته راه دیگری هم برای داشتن درخت زرد آلو وجود دارد که آن کاشت نهال زرد آلو به طور مستقیم است، زمانی که از طریق هسته اقدام به کاشت می کنید ? الی ? سال طول خواهد کشید تا درخت شما به مرحله میوه دهی برسد، اما اگر می خواهید خودتان آن را از همان ابتدا پرورش دهید بهترین راه استفاده از هسته آن است، مراحل کاشت هسته زردآلو در خانه به شرح زیر است:

در ابتدای کاشت هسته زردآلو باید ? الی ? عدد هسته زرد آلو را به خوبی از گوشت آن جدا کرده و بعد از آن هسته ها را با آب بشویید. بعد از آن برای اینکه هسته سفت آن به خوبی خیس بخورد باید به مدت یک شبانه روز هسته ها را در آب قرار دهید.

بعد از گذشت ?? ساعت هسته ها را از آب خارج کنید و آن ها را داخل یک دستمال نخی مرطوب قرار دهید، سپس دستمال را در داخل یک کیسه پلاستیکی بگذارید و در پلاستیک را به خوبی ببندید. این کار برای نگهداری رطوبت جهت جوانه زنی هسته ها انجام می شود.

شما می توانید به جای اینکه هسته ها در داخل دستمال بگذارید آن را در مخلوطی از خاک کود های گیاهی، شن، ماسه و پیت ماس قرار دهید، سپس همانگونه که در بالا گفتیم درون پلاستیک قرار داده و در آن را گره می زنیم.

از مهم ترین نکات کاشت هسته زردآلو این است که باید هسته آن به مدت ?? روز در دمایی به اندازه ? درجه سانتی گراد نگهداری کنید. به این ترتیب هسته ها را برای مدت ? ماه در داخل یخچال قرار می دهیم. این کار برای این است که هسته ها قابلیت جوانه زنی را پیدا کنند.

به این نکته توجه کنید که دستمال و یا خاکی که هسته ها را درون آن قرار داده اید نباید خیس باشد، فقط مقداری رطوبت کافی است.

در طول مدتی که هسته ها در یخچال نگهداری می شوند نباید بگذاری که محل آن ها خشک بماند با استفاده از روش غبار باشی محل آن ها را مرطوب نگه دارید.

کم کم با گذشت دوره سرما دهی، باید اقدام به کاشت هسته زردآلو کرد. برای کاشت آن باید همان اندازه که هسته قطر دارد ? الی ? برابر آن باید در داخل خاک قرار بگیرد. خاکی که برای کاشت هسته زرد آلو در نظر گرفته می شود باید ترکیبی از خاک لومی+ خاک برگ+ و شن باشد.

بهتر است تا زمانی که هسته ها به جوانه های کوچکی تبدیل شوند هسته ها را داخل گلدان پرورش دهید. بعد از تهیه خاک باید هسته ها را به صورت جدا از هم در داخل خاک قرار دهید. گلدانی که درون آن هسته ها را کاشتید به مکانی انتقال دهید که در آن دما به ?? درجه سانتی گراد برسد.

مدت زمانی به اندازه ? الی ? سال طول می کشد تا جوانه هایتان تبدیل به درختچه ای کوچک شود و میوه بدهد. بعد از گذشت مدت زمانی که جوانه ها به اندازه کافی رشد کردند و قوی شدند می توانید آن ها را به باغچه و فضایی بزرگ تر انتقال دهید.

روش دیگر کاشت هسته زردآلو این است که از همان ابتدا بذر اصلی آن را از داخل هسته چوبی آن جدا کرده این کار باعث می شود که مدت جوانه زنی آن از ? ماه به یک ماه کوتاه تر شود.

شرایط نگهداری

خاک: برای کاشت هسته زردآلو باید از خاکی استفاده کنید که از قدرت زه کشی بالا و خاکی نسبتا قلیایی برخوردار باشد، علاوه بر این باید خاک آن قابلیت نگهداری رطوبت را داشته باشد، بهترین و مناسب ترین خاک برای کاشت زرد آلو خاکی لومی، شنی، و خاک برگ به همراه مقداری خاک پوسیده است. زمانی که به درخت بزرگی تبدیل شد خواستار خاکی با عمق زیاد خواهد بود.

آبیاری: زمانی که نهال در داخل گلدان قرار دارد باید زمانی اقدام به آبیاری آن کنید که سطح رویی خاک کاملا خشک شده باشد، از آنجایی که ریشه های درخت زردآلو به غرقاب شدن بسیار حساس هستند، زیاده روی در آبیاری باعث پوسیدگی ریشه های نهال خواهد شد.

نور: برای اینکه درخت زردآلو رشد خوبی داشته باشد باید به میزان لازم نور خورشید دریافت کند، زردآلو باید روزانه به میزان ? ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. اگر از نهال آن در داخل خانه نگهداری می کنید آن را در پرنور ترین قسمت خانه قرار دهید. نرسیدن نور کافی شکل ظاهری درخت را تغییر می دهد.

دما: درخت زرد آلو قادر است طیف وسیعی از تغیرات دمایی را تحمل کند، از جمله تابستان های گرم و زمستان های سرد می تواند برای درخت زرد آلو مطلوب باشد و آن را دچار مشکل نکند. اما تغیرات شدید دمایی قادر است به درخت صدمه بزند. درخت زردآلو خاک هایی با دمای بالا را بیشتر می پذیرند.

آفات: از اصلی ترین آفات درخت زردآلو، کنه تار عنکبوتی، شته، شپشک، سوسو چوب خوار، و زنبور میوه خوار اشاره کرد که باید با استفاده از سم های مناسب به دفع آنها بپردازید.

آبیاری درخت زردآلو:

یکی  از نکات مهم برای پرورش یک درخت زردآلو سالم، آبیاری منظم است. یکنواخت بودن رطوبت باعث حفظ قدرت رشد در درختان زردآلو می شود. برای اکثر درختان از جمله زردآلو علاوه بر مقدار آب و منظم بودن آبیاری، کیفیت آن نیز دارای اهمیت زیادی است.

نیاز آبی درختانی مثل زردآلو را اگر به روش سنتی بخواهیم حل کنیم، به تناسب شرایط اقلیمی منطقه مورد کشت و رقم آن، هفت تا ده هزار متر مرکب  در سال برای هر هکتار است. در روش آبیاری قطره ای نیاز آبی زردآلو به حدود 5 تا 6 هزار متر مکعب کاهش پیدا می کند.

نکته: هنگام آبیاری سنتی باید دقت داشت که آب با طوقه درختان برخورد و تماس نداشته باشد.

نور درخت زردآلو:

نور کامل و مستقیم آفتاب برای رشد کامل درختان زردآلو لازم است. زردآلو حداقل هشت ساعت به صورت روزانه به نور کامل آفتاب نیاز دارد. اگر در مکان رشد نور مناسب نباشد سبب ضعیف شدن رشد درختان و ریز شدن برگ های آن می شود. اگر نیاز رطوبتی این درخت به اندازه تامین شود، این درخت در فصول پر نور مانند تابستان به مشکل بر نخواهد خورد.

آب و هوا (دما) درخت زردآلو:

زردآلو به سرما برای تحریک گلدهی نیاز دارد، به همین علت این میوه را در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشت نمی کنند. این درخت به سرمای بهاره حساسیت دارد به این علت که شکوفه های آن کمی زودتر از دیگر درختان شکوفا می شوند. نیاز سرمایی این درخت سیصد تا نهصد ساعت دمای زیر 7 درجه است.

هرس درخت زردآلو:

هرس درختان مستقر شده محصول دهی آن ها را بهبود می بخشد. این درخت در اوایل بهار و یا اواخر زمستان نیاز به هرس خواهد داشت. در هرس کرد درختان شاخه های معیوب در اولویت هستند، سپس مناطقی از درخت که رشد در آن ها زیاد رشد می کنند هرس می شوند. این عمل باعث بهبود رشد عمومی درخت می شود.

آفات و بیماری های درخت زردآلو:

آفات: شته، شپشک، کنه تار عنکبوتی، مگس میوه، پیچاننده برگ، زنبور مغز خوار زردآلو، سوسک چوبخوار از جمله آفات زردآلو هستند.

بیمای های زرد آلو: پوسیدگی قهو ه ای، شانکر باکتریایی، سفیدک پودری، پژمردگی به دلیل قارچ ورتیسلیوم

برای مقابله با این آفات و بیماری ها، در فروردین یا اردیبهشت ماه، وقتی که غنچه ها در حال شکوفا شدن هستند درخت را سمپاشی می کنند.

https://alphanahal.ir/خرید-نهال/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.