نحوه برگزاري كلاس آنلاين يا وبينار آنلاين

۴۶ بازديد

برگزاري كلاس آنلاين محدود به دوران تعطيلي مراكز آموزشي نيست. سال‌هاست كه از اين روش آموزشي استفاده مي‌شود و به همين دليل، شرايط برگزاري كلاس‌هاي آنلاين و وبينارها، گسترش يافته‌اند و امكانات متنوعي براي بهبود كيفيت كلاس‌ها، فراهم شده است.

برگزاري وبينار و كلاس مجازي چگونه انجام مي شود؟

وبينار يكي از جديدترين روش‌هاي آموزش مجازي است كه با كمك نرم‌افزارها در بستر اينترنت، انجام مي‌شود. البته اين وبينارها از طرق ديگر نيز ممكن است كه به كيفيت اين روش نيست. در پلتفرم برگزاري وبينار ايلرنو (elearno.ir) در بستر اينترنت، مدرسين و كارآموزان از طريق اينترنت و به صورت همزمان با يكديگر ارتباط دارند و فرآيند آموزش و يادگيري انجام مي‌شود.

در پلتفرم برگزاري وبينار ايلرنو (elearno.ir) در اينترنت، در مرورگر همه موارد مانند گرافيك، صدا، تصوير و صفحات وب‌ در ‌دسترس هستند. در اين شيوه علاوه بر امكان ارائه محتواي آموزشي، فرصت ارتباط مستقيم و دريافت بازخورد براي طرفين، از طريق ابزار چت، وجود دارد. براي استفاده از اين روش آموزشي، دسترسي به يك رايانه و اينترنت با سرعت مناسب ضروري ست.

ابزار مورد نياز براي برگزاري كلاس آنلاين و وبينار چيست؟

براي برگزاري كلاس آنلاين در ايلرنو (elearno.ir) به خط اينترنت، لپ تاپ يا كامپيوتر، نرم ‌افزار برگزاري كلاس و براي افزايش كيفيت كلاس، به يك سرويس دهنده متناسب با نفرات شركت كننده در كلاس نياز داريد. البته با توجه نوع آموزش ممكن است به وب‌كم، ميكروفون، وايت ‌برد لمسي و ... نياز داشته باشيد.

سرويس‌ها و سيستم هاي برگزاري كلاس آنلاين نقاط اشتراك زيادي دارند. شما با تسلط بر يكي از آن‌ها مي‌توانيد به‌خوبي با همه‌ آن‌ها كار كنيد. لازمه‌ برگزاري كلاس موفق اين است كه پيش از هر چيز وقت بگذاريد و بر پلتفرم كلاس آنلاين مسلط شويد تا بتوانيد كلاس را بخوبي اداره كنيد.

شركت ‌كنندگان در كلاس آنلاين و وبينار چه ابزاري نياز دارند؟

كافي ست شركت ‌كنندگان در كلاس آنلاين و وبينار يك كامپيوتر و يا لپتاپ متصل به اينترنت داشته باشند، در اين صورت مي توانند به راحتي از آموزش ها استفاده كنند. البته كامپيوتر بايد امكان پخش صدا را از طريق اسپيكر يا هدفون داشته باشد. در صورتي كه ارائه دهنده كلاس از پلتفرم و يا نرم افزار خاصي استفاده كند، شركت كنندگان مي توانند از طريق تبلت و يا گوشي هوشمند نيز از كلاس استفاده كنند.

براي برگزاري كلاس آنلاين و وبينار چه نرم افزاري استفاده شود؟

كلاس هاي مجازي و وبينارها را مي توان با نرم افزارهاي مختلفي برگزار كرد. نوع درس، تعداد مخاطبان و جلسات كلاس‌ها، در انتخاب نرم افزار مناسب براي برگزاري كلاس تاثير گذار است. معروف ‌ترين نرم‌افزارها براي برگزاري كلاس آنلاين عبارتند از: Adobe Connect، Elluminate Live، Sakai، Team Viewer، WizlQ، وب‌سايت‌هاي ايلرنو (elearno.ir) Join.me، Webx، Any Meeting و ... . اما نرم‌افزار BigBlueButton و نرم‌افزار adobe connect بيش از ساير نرم افزارها استفاده مي شود و خوشبختانه امكان دانلود رايگان نرم افزارهاي برگزاري كلاس وجود دارد. اين نرم ‌افزارها براي كلاس هاي دانشگاهي، مؤسسه‌ها، شركت‌ها و آكادمي‌ها و افرادي كه تعداد جلسه‌هاي متعدد، بسيار مناسب است.

برگزاري كلاس آنلاين چطور صورت مي‌گيرد؟

پس از آنكه از شركت‌هاي ارائه‌ دهنده سرويس وبينار، اكانت روزانه، ماهانه يا سالانه خريداري كرديد، مي توانيد كلاس آنلاين و وبينار را در سايت آن‌ها برگزار كنيد. در اين صورت لينكي اختصاصي در اختيار شما قرار داده مي‌شود تا به شركت ‌كنندگان كلاس آنلاين بدهيد. آن‌ها با مراجعه به آن لينك مي‌توانند در كلاس شركت كنند. شما هم با نام كاربري خود وارد همان صفحه مي‌شويد و به عنوان سخنران، ارائه خود را شروع مي‌كنيد. دقت داشته باشيد كه كيفيت و سرعت سرور در افزايش كيفيت كلاس تاثير چشمگيري دارد.

چطور كلاس آنلاين ايجاد كنيم؟

براي راه اندازي كلاس آنلاين مي تواند بستر لازم را از طريق شركت‌هايي كه امكان اجاره كلاس آنلاين (سرورمجازي يا اختصاصي) را فراهم مي‌كنند، تهيه كنيد. همانطور كه در بالا گفتيم برگزاري كلاس هاي آنلاين، كار پيچيده اي نيست. آنچه در اين ميان اهميت دارد كيفيت شرايط برگزاري است و به همين دليل توصيه مي‌شود از سرورهاي مناسب و با سرعت مطلوب استفاده كنيد.

منبع: ايلرنو (elearno.ir)

 

انواع وبینار

وبینار در حقیقت یک سمینار آنلاین است که می تواند بصورت زنده یا از پیش ضبط شده برگزار شود.

  • وبینار زنده: همانطور که از نامش پیداست، بصورت زنده و مستقیم پخش می شود. در این وبینارها مخاطب می تواند سوالات خود را مطرح کند و پس از چند دقیقه، پاسخ خود را بشود بنابراین در این نوع وبینار، امکان تعامل بیشتری برقرار می شود.
  • وبینار از پیش ضبط شده: این مورد در حقیقت وبینارهایی ست که قبلا برگزار شده اند و بصورت تکرار در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. بزرگترین عیب این وبینار این است که امکان گفت و گوی زنده و پاسخگویی سریع به سوالات وجود ندارد. این درحالیست که با در نظر گرفتن چندین زمان تکرار، همه ی افرادیکه مایل هستند می توانند ثبت نام کنند و از محتوای سمینار بهره ببرند. نرم افزار ادوب کانکت چیست؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.